Φίλοι της Βιώσιμης Ανάπτυξης από την Αρναία: Μια παρέμβαση που …δεν έγινε!

Φiλοι της ΒiΩσιμης Ανaπτυξης απΟ την Αρναiα: Μια παρeμβαση που …δεν eγινε!

(Η επιστολή στάλθηκε και δημοσιεύτηκε στο blog της Χαλκιδικής:  http://respentza.blogspot.com/2010/12/blog-post_4788.html)
Αγαπητή Ρεσπέντζα,
Το κείμενο που επισυνάπτουμε επρόκειτο να κατατεθεί στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Χαλκιδικής στη συνεδρίασή του της Παρασκευής 10/12/2010 για τη γνωμοδότηση επί της ΜΠΕ της ‘Ελληνικός Χρυσός’. Με βάση το κείμενο αυτό, μερικοί φίλοι της Βιώσιμης Ανάπτυξης από την Αρναία, θέλαμε να προκαλέσουμε μια ουσιαστική συζήτηση για το θέμα στο ΝΣ.
Δυστυχώς κάποια (παραπλανημένα) άτομα που έβριζαν και γρύλιζαν ουγκ…ουγκ… στην είσοδο της νομαρχίας και ετύγχαναν της άψογης προστασίας των ΜΑΤ, δεν μας επέτρεψαν να μπούμε. Δυστυχώς αυτή είναι η δημοκρατία μας και το παιδευτικό μας επίπεδο. Αλλά δεν πειράζει.. Οι κύριοι νομαρχιακοί σύμβουλοι ας το διαβάσουν εκ των υστέρων γιατί θα τους χρειαστεί στο μέλλον (oι κύριοι παραπλανημένοι ουγκ…ουγκ… μάλλον δεν θα μπορέσουν να το διαβάσουν πολύ δε περισσότερο να το καταλάβουν). Ευτυχώς που κάποιοι ξέρουν να μιλάνε με ανθρώπινη γλώσσα και να επιχειρηματολογούν, και θα ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ! Είναι πολλοί, ακόμα και στην Αρναία, όπου ο αέρας εκεί μυρίζει και φόβο…
Φίλοι της Βιώσιμης Ανάπτυξης από την Αρναία.

Προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο Χαλκιδικής
Aγαπητοί εκπρόσωποι,
Στη σημερινή σας συνεδρίαση πρόκειται να λάβετε γνωμοδοτική απόφαση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) Μεταλλευτικών – Μεταλλουργικών Εγκαταστάσεων Χαλκιδικής της εταιρείας ‘Ελληνικός Χρυσός’ ΑΕ που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 29/10/2010.
Για τους λόγους που επικαλούμαστε παρακάτω και θα θέλαμε να τους συνεκτιμήσετε, μια τέτοιου είδους απόφαση κάτω από τη σημερινή συγκυρία είναι αφενός ανέφικτη, αφετέρου μπορεί να δημιουργήσει σοβαρές υποψίες, από καλόπιστους φυσικά συμπολίτες μας, για ενδεχόμενες σκοπιμότητες. Αυτό είναι το λιγότερο! Παίρνονται κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον και το μοντέλο ανάπτυξης ενός ολόκληρου τόπου και όχι για τη δημιουργία μιας παιδικής χαράς. Εξάλλου ο χρόνος της θητείας σας είναι μόλις 20 ημέρες από σήμερα. 
ΓΕΝΙΚΑ
α) Δεν συντρέχει κανένας λόγος βιασύνης ούτε από απρόβλεπτο γεγονός ούτε από γεγονός έκτακτης ανάγκης. Όλα τα σημαντικά θέματα θέλουν και το χρόνο τους, την ωρίμανσή τους. Η βιασύνη είναι τεχνητή και δημιουργήθηκε από το αρμόδιο υπουργείο για υλοποίηση της πολιτικής του fast track, την οποία δεν είναι αναγκαίο να συμμερίζεστε και οι ίδιοι. Και φυσικά όποιος βιάζεται σκοντάφτει. Θα δέιτε παρακάτω τα σκοντάματα. Φυσικά και δεν νομίζουμε ότι κατ’ ανάγκη συμφωνείτε με το δόγμα της ‘με οποιοδήποτε τίμημα’ ανάπτυξης, την οποία ανάπτυξη φυσικά όλοι επιθυμούμε για τον τόπο μας. Η ‘ποινικοποίηση’ του κέρδους σίγουρα ανήκει σε άλλες εποχές αλλά η ‘ποινικοποίηση’ της ‘αρπαχτής’ θάπρεπε να είναι πάντα επίκαιρη.
β) Ο εξ αντικειμένου μεγάλος όγκος της ΜΠΕ δεν επιτρέπει σε κανέναν, όσο αποδοτικός και να είναι, να την προσπελάσει σε ένα μήνα πολύ δε περισσότερο που οι οπτικές γωνίες της προσπέλασης είναι τόσο πολλές όσα και τα επιστημονικά πεδία που αγγίζει (μεταλλειολογία, υδρογεωλογία, δασολογία, βιολογία, χημική μηχανική, χημεία, φυσική της ατμόσφαιρας, κλπ κλπ). Εσείς πιστεύετε ότι ο εισηγητής σας την προσπέλασε; Το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, καθ’ ύλην αρμόδιος επιστημονικός φορέας και θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας, την επέστρεψε πίσω θεωρώντας ανεπαρκέστατο το διαθέσιμο χρόνο γνωμοδότησης για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Η επενδύτρια εταιρεία πλήρωσε και έκανε τη μελέτη της, και πολύ καλά έκανε. Θεωρείτε ότι η γνώμη ανεξάρτητων επιστημονικών φορέων είναι απαραίτητη ή όχι στη σημερινή συγκυρία;
γ) Το κατακαημένο Δημόσιο του οποίου μέρος είστε και είμαστε, και το οποίο δικαιολογημένα αλλά και απελπισμένα πασχίζει να ορθοποδήσει, τι θα κερδίσει; Μήπως τους φόρους των νησιών Καιμάν; Αντίθετα θα συνεισφέρει σε υποδομές (όπως δίκτυο μεταφοράς ενέργειας) και ύδωρ (φράγμα λέει για να ξεδιψάσουν τα χωριά που θα διψάσουν από τα στερεμένα νερά λόγω της επένδυσης). Η γη (317.000 στρέμματα) έχει ήδη προσφερθεί αντί του μη ευκαταφρόνητου ποσού των 11 εκ. Ευρώ!
δ) Προς τι η έρευνα για χρυσό σε τρείς τουλάχιστον άλλες περιοχές του Δήμου Αριστοτέλη; Μήπως από καθαρά επίστημονικό ενδιαφέρον; Ή μήπως για να υπάρξουν και άλλες ΜΠΕ του είδους αυτού στο μέλλον; Γνωμοδοτείτε λοιπόν όχι μόνο για τη συγκεκριμένη ΜΠΕ αλλά για το μοντέλο ανάπτυξης του Δήμου Αριστοτέλη (και όχι μόνο). Γνωμοδοτείτε για το μέλλον των παιδιών μας και πιο πέρα. Πρέπει πρώτα επομένως να απαντήσετε στο ερώτημα: θέλουμε την περιοχή μας Θριάσιο Πεδίο, Πτολεμαϊδα, χειρότερα ή κάτι άλλο; Και ποιο είναι αυτό το κάτι άλλο; Μήπως βιώσιμη ανάπτυξη; Πως μπορείτε να γνωμοδοτήσετε αν δεν έχει απαντηθεί το ερώτημα αυτό; Είστε ικανοποιημένοι απ’ το διάλογο και τη διαβούλευση που προηγήθηκε για να αποφασίσετε;
ε) Η περιοχή βιοπορίζει, και πιστεύουμε ότι αειφόρα μπορεί να βιοπορίσει καλύτερα και στο μέλλον, στηριζόμενη στα φυσικά πλεονεκτήματά της. Έχει βέβαια και μια ιστορία μεταλλευτικής δραστηριότητας και βιοπορισμού απ’ αυτήν, 3000 χρόνων. Η επέμβαση όμως που πρόκειται να συμβεί στα επόμενα 20 χρόνια θα είναι απείρως μεγαλύτερη από αυτή όλων των προηγούμενων 3000 χρόνων. Είναι αυτό αειφορία; Αν είσαστε εθελοντές αιμοδότες θα δίνατε όλο το αίμα 30 χρόνων σε ένα μήνα;
στ) Το αντικείμενο επί του οποίου θα γνωμοδοτήσετε είναι εκ φύσεως κατ’ εξοχήν επιστημονικό. Όπως θάπρεπε να είναι και η ΜΠΕ. Αλλά δυστυχώς αυτή τη διακρίνει μια άκρατη αντιεπιστημονικότητα και αντιμετωπίζει την επιστήμη σαν εχθρό της αφού:
• Αποκρύπτονται ουσιαστικά επιστημονικά στοιχεία για την ασφαλή εκτίμηση των επιπτώσεων της επέμβασης στο περιβάλλον και στην οικονομική-κοινωνική ζωή του τόπου στο μέλλον.
• Όπου δίνονται στοιχεία, αυτά χρησιμοποιούνται με αμφιλεγόμενη έως ύποπτη αντιεπιστημονικότητα για εξαναγκασμένη ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της επέμβασης στο περιβάλλον και στην οικονομική-κοινωνική ζωή του τόπου στο μέλλον.
• Δόλια επιχειρείται να υποβαθμιστεί το (εκ)παιδευτικό επίπεδο της περιοχής χαρακτηρίζοντάς το σαν το χαμηλότερο σε όλη τη χώρα, ενώ είναι τοις πάσι γνωστό οτι η περιοχή διαθέτει ένα από τα υψηλότερα επίπεδα επιστημονικού δυναμικού στη χώρα. Τι πρέπει να νιώθουμε γι’ αυτό; Υπερήφανοι ή ταπεινωμένοι;
• Η αλχημεία που γίνεται σε σχέση με τα αδιαμφισβήτητα οφέλη της περιοχής από μισθούς και συνοδές δραστηριότητες αλλά με σκόπιμη υποτίμηση των τεράστιων ζημιών από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων, είναι ορατή ακόμη και από πρωτοετή φοιτητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
• Γιατί άραγε; Αν δεν έχετε εντοπίσει αγαπητοί σύμβουλοι τέτοια σημεία, παρατίθενται ενδεικτικά μερικά από αυτά παρακάτω. 20 + 1 μείζονες επιστημονικοί λόγοι για τους οποίους η εν λόγω ΜΠΕ είναι χτισμένη σε άμμο. Υπάρχουν βέβαια και πολλοί περισσότεροι ‘ήσσονος’ σημασίας λόγοι που λόγω χρόνου και τόπου δεν αναφέρονται εδώ.
1. Η ΜΠΕ αναφέρει στις εκτιμήσεις που κάνει ότι σε πολλές περιπτώσεις οι επιδράσεις στο περιβάλλον θα είναι μερικώς αναστρέψιμες άρα δέχεται ότι θα υπάρξει μόνιμη βλάβη του περιβάλλοντος χωρίς μάλιστα να προσδιορίζει το μέγεθος της βλάβης. Η ΜΠΕ δεν αξιολογεί την τεράστια έκταση της επέμβασης σε μια σχετικά μικρή και πυκνοκατοικημένη περιοχή που βιοπορίζει κυρίως από το φυσικό της περιβάλλον το οποίο είναι ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Ο τεράστιος όγκος αποβλήτων προς τελικά προϊόντα, λόγω της μικρής περιεκτικότητας του μεταλλεύματος σε χρυσό, επιδεινώνει περαιτέρω την κατάσταση. ‘Κυριολεκτικά’ ‘από τη μίγα ξύγκι’. Η ΜΠΕ δεν εξηγεί πως η περιοχή του δήμου Αριστοτέλη μπορεί να επουλώσει τις πληγές που θα προκληθούν από τις μη αναστρέψιμες βλαβες, μέσα σε ορατό χρονικό διάστημα.
2. Η ΜΠΕ ψευδώς προσδιορίζει την επένδυση ως βιώσιμη ή αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής αφού έχει πολύ μικρό χρονικό ορίζοντα δράσης και δεν αποτελεί ανάπτυξη που καλύπτει τις ανάγκες του παρόντος χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να καλύψουν τις δικές τους ανάγκες, εξαιτίας των μόνιμων βλαβών που θα προκληθούν και εξαιτίας της υποβάθμισης που θα επέλθει στο περιβάλλον αλλά και σε παραδοσιακές ή σε άλλες μορφές βιώσιμης ανάπτυξης. Μετά από 10 ή 20 (το πολύ) χρόνια τι; Προβλέπεται πρόγραμμα ανσυγκρότησης της περιοχής και ποιο είναι αυτό; Η ΜΠΕ το λέει ξεκάθαρα: περιοχή με βαριά βιομηχανία.
3. Η χωροθέτηση βιομηχανικών μονάδων υψηλής όχλησης που εγκαθίστανται σύμφωνα με τη ΜΠΕ (όπως εργοστάσιο μεταλλουργίας και θειικού οξέος) μέσα σε δάση και προστατευμένες περιοχές καταργεί όλη τη μέχρι σήμερα ισχύουσα νομοθεσία για περιοχές Natura, εθνικούς δρυμούς, ζώνες ειδικής προστασίας κλπ. Πολύ δε περισσότερο που δεν αποκλείει το γεγονός αυτές οι μονάδες να επεξεργάζονται στο μέλλον συναφή προϊόντα από άλλες γειτονικές περιοχές ή ακόμα και από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη.
4. Η ΜΠΕ αφήνει σκόπιμα ασάφειες για το αν και σε τι βάθος χρόνου μπορούν να αποκατασταθούν οι δασικές εκτάσεις που θα καταστραφούν άμεσα αλλά και έμμεσα από όξινες ή άλλες απορροές ή/και όξινη βροχή και τι επιπτώσεις θα έχει το γεγονός αυτό στην πανίδα της περιοχής και σε συναφείς δραστηριότητες όπως υλοτομία, αγροτουρισμός, κυνηγεσία κλπ. Με στρώσιμο γκαζόν ξαναγίνεται το δάσος; Με τι υπέδαφος και με τι εξωτερικές συνθήκες και σε πόσο χρόνο ξαναγίνεται το δάσος;
5. Η ΜΠΕ θεωρεί ακίνδυνη τη ιπτάμενη σκόνη που θα προκύπτει από την επιφανειακή εξόρυξη και την λειοτρίβηση (άλεση) των εξορυγμένων υλικών ενώ στην παραγματικότητα ισχύει το αντίθετο. Η φύση των λειοτριβούμενων εξορυγμένων υλικών αλλά και αυτή καθαυτή η λειοτρίβηση που τα ενεργοποιεί, πρoσδίδοντάς τους αυξημένες επιφανειακές ιδιότητες, τα καθιστά επικίνδυνα. Δεδομένης και της μεγάλης ποσότητας αυτής της ενεργού ιπτάμενης σκόνης θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων από την εισπνοή της καθώς και σε παραγωγικές δραστηριότητες όπως μελισσοτροφία, κτηνοτροφία και καλλιέργειες.
6. Η ΜΠΕ σχεδόν για όλες τις δραστηριότητες της επένδυσης, εξετάζοντας εναλλακτικές λύσεις, αναφέρεται μόνο σε σχετικές μεταξύ των εναλλακτικών λύσεων ελαχιστοποιήσεις των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αποκρύπτοντας έτσι πιο θα είναι το πραγματικό μέγεθος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της επιλογής. Αποκρύπτονται επομένως κρίσιμα μεγέθη για την εκτίμηση αυτών των επιπτώσεων.
7. Η ΜΠΕ ασχολείται μόνο ελάχιστα για το πως και σε τι βαθμό θα επηρεαστούν οι θαλάσσιες περιοχές και οι δραστηριότητες που συνδέονται με αυτές, όπως αλιεία και τουρισμός, από την ποσότητα και ποιότητα του διαθέσιμου νερού στο μέλλον και από την εισροή σε αυτές επικίνδυνων αποβλήτων της επέμβασης. Σε περίοδο έντονων βροχοπτώσεων η διαχείρηση υδάτων που αναφέρει η ΜΠΕ δεν θα είναι αποτελεσματική αφού θα υπάρχει έκπλυση των αποθέσεων στερεών αποβλήτων και υπερχείλιση των λιμνών τελμάτων με αποτέλεσμα η θάλασσα να είναι αποδέκτης βαρέων μετάλλων και θειικού οξέος. Η υπάρχουσα σήμερα λίμνη τελμάτων δεν προβλέπεται να ανακαινισθεί και να στεγανοποιηθεί.
8. Η ΜΠΕ δεν αναφέρει πόσο αρνητικά θα επηρεαστούν άμεσα αλλά και στο μέλλον, άλλες μορφές επένδυσης κυρίως σε τουρισμό και αγροτουρισμό, και μόνο από το γεγονός της ύπαρξης της δραστηριότητας που, λόγω του αντικειμένου της και της υψηλής όχλησής της, δημιουργεί αρνητικά αντανακλαστικά στους επισκέπτες της περιοχής. Πως θα αντισταθμιστούν οι μειώσεις στην αξία των περιουσιών όλων όσοι επένδυσαν σε γή, ακίνητα και χώρους αναψυχής και όχι μόνο;
9. Η ΜΠΕ δεν ασχολείται και δεν αξιολογεί την επίδραση απρόβλεπτων φυσικών φαινομένων όπως: α) πλημμύρες (καταστροφή φραγμάτων και λιμνών τελμάτων) με την περιοχή να έχει σοβαρά πλημμυρικά φαινόμενα τα τελευταία χρόνια β) σεισμοί (καταστροφή μεμβρανών στεγάνωσης των λιμνών τελμάτων στα σημεία συγκόλλησης ή των αγωγών θειικού οξέος) καθώς η περιοχή ‘κάθεται’ πάνω σε σεισμικό ρήγμα.
10. Η ΜΠΕ δεν διασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξουν τροποποιήσεις της στην πορεία των εργασιών αν κάποιες από τις σύγχρονες τεχνολογίες που προτίθεται να εφαρμόσει η εταιρεία αποδειχθούν ανεπαρκείς ή υπερβολικά δαπανηρές, αφού η πρακτική εφαρμογή τους έχει ελάχιστα αξιολογηθεί, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, και αντί για σύγχρονες μέθοδοι εξόρυξης εφαρμόστηκαν τα «κλασσικά» φουρνέλα. Ο ελεγκτικός μηχανισμός του κράτους αν ήταν ανεπαρκής έως ανύπαρκτος μέχρι τώρα, από δω και πέρα και κάτω από τις συγκεκριμένες οικονομικές συγκυρίες, είναι σίγουρο οτι θα είναι απών. Εμπόδια στην ‘ανάπτυξη’; Προς Θεού, ‘ανάπτυξη με οποιοδήποτε τίμημα’.
11. Η μέχρι σήμερα εμπειρία και πρακτική δείχνει ότι σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας εξαιτίας αιτιών που δεν είναι προβλέψιμοι (πχ πτώχευση όπως συνέβη με την TVX) δεν γίνεται κανένα έργο και δεν εφαρμόζεται καμία μελέτη αποκατάστασης του χώρου με καταστροφικά αποτελέσματα για την περιοχή.
12. Στην υδρογεωλογική μελέτη που συνοδεύει την ΜΠΕ δεν εξασφαλίζεται η υπόγεια υδροφορία σε συνάρτηση με το χρόνο εκμετάλλευσης (με κύριο λόγο τις προαποστραγγίσεις του βουνού), πολύ δε περισσότερο μετά το τέλος της εκμετάλλευσης δεν εξασφαλίζεται η ανύψωση της στάθμης των υπογείων υδάτων. Δεν λαμβάνει κατ’ επέκταση υπ’ όψη πως θα επηρρεαστεί η προβλεπόμενη υδροδότηση άλλων περιοχών της νότιας Χαλκιδικής από το φράγμα του Χαβρία. Επίσης δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για το πως θα επηρεαστεί η ποιότητα του νερού από την εξορυκτική δραστηριότητα καθώς και η επάνοδος της ποιότητάς του στην αρχική της κατάσταση. Τι νόημα έχουν τα φράγματα αν τα πανέξυπνα κατσίκια αρνούνται να πιούν το νερό που θα βρίσκουν;
13. Επειδή δεν υπάρχει μελέτη διάθεσης υγρών βιομηχανικών αποβλήτων (μελέτη που με βάσει την ισχύουσα Νομοθεσία, Ε1β 221 1965, έπρεπε να έχει προηγηθεί η έγκριση της από την αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία και να περιέχεται στην ΜΠΕ ) δεν γνωρίζουμε την παροχή αυτών ούτε τα φυσικοχημικά χαρακτηριστικά τους και ακόμη αν εξασφαλίζονται τα όρια που τίθενται από την απόφαση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χαλκιδικής. Τελικός αποδέκτης των υγρών αποβλήτων είναι ο όρμος του Στρατωνίου με άγνωστες συνέπειες για τη θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα και για την υγεία των ανθρώπων που έχουν σχέση με θαλάσσιες δραστηριότητες.
14. Όλα τα βιομηχανικά απόβλητα της δραστηριότητας χαρακτηρίζονται από τη μελέτη ως μη τοξικά και επικίνδυνα ενώ για πολλά από αυτά ισχύει το αντίθετο σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία Αποβλήτων που έχει ενσωματωθεί στην ΚΥΑ επικινδύνων 13588/725./28.3.2006
15. Όσον αφορά στις εκπομπές διοξειδίου του θείου (SO2) από τη μονάδα μεταλλουργίας, εκφράζεται μόνο σαν επιδίωξη αυτές να είναι 0,1% στο σύνολο του παραγόμενου SO2, ενώ το χαμηλότερο μέχρι σήμερα ποσοστό που έχει επιτευχθεί στην αντίστοιχη διαδικασία της ακαριαίας τήξης είναι 2%. Δεν αναφέρεται με ποιόν τρόπο και με με ποια μέθοδο θα επιτευχθεί το 0,1% και αυτό ακούγεται μόνο σαν ευχή. Όμως ακόμα και το 0,1% αντιστοιχεί σε μερικούς τόνους διοξειδίου του θείου ημερησίως ποσότητα αρκετή να προκαλέσει φαινόμενα όξινης βροχής.
16. Σε τρεις τουλάχιστον περιπτώσεις της μελέτης υπάρχει μόνο εργαστηριακή επαλήθευση της μη επικινδυνότητας αποβλήτων από τις διαδικασίες, δηλ. χωρίς καν πιλοτική επαλήθευση, πράγμα που κάνει επικίνδυνη την εφαρμογή της εξορυκτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας σε πραγματική κλίμακα. Το γεγονός αυτό δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά για το πόσο ‘ακίνδυνα’ είναι τα συγκεκριμένα απόβλητα αφού οι πραγματικές συνθήκες μπορεί να διαφέρουν άρδην από τις εργαστηριακές. Πιο συγκεκριμένα:
α) Ο ισχυρισμός της σταθεροποίησης και στερεοποίησης του αρσενικού ( Αs ) στη μορφή του κρυσταλλικού “σκοροδίτη” μπορεί να αποδειχθεί αβάσιμος κάτω από πραγματικές συνθήκες όπου αυτός συνυπάρχει με πλήθος άλλων υλικών και με πολυμεταβαλλόμενες συνθήκες. Τι θα γίνει στην πιθανή περίπτωση διαφυγής ιόντων As στον υδροφόρο ορίζοντα;
β) Τα διάφορα αντιδραστήρια που χρησιμοποιούνται, και δεν κατονομάζονται, για τον εμπλουτισμό δεν είναι για τον ίδιο λόγο βέβαιο οτι θα δώσουν σαν τελικό προϊόν μη τοξικά υλικά.
γ) Τα ονομαζόμενα ‘στείρα’ υλικά που θα αποτεθούν σε ρέματα της περιοχής των Σκουριών μπορεί για του ίδιους λόγους να προκύψουν σαν πηγή βαρέων μετάλλων και όξινων απορροών στην περιοχή και στον υδροφόρο ορίζοντα.
17. Η ανάπτυξη μυκήτων λόγω οργανικού περιεχομένου και αναεροβιότητας των λιμνών τελμάτων μπορεί να αποδειχτεί επικίνδυνη για την πανίδα και χλωρίδα και κυρίως για την ανθρώπινη υγεία.
18. Δεν εξετάζεται η επικινδυνότητα από τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης θειικου οξέος στις λιμενικές εγκαταστάσεις του Στρατωνίου.
19. Δε γίνεται καμία αναφορά για σχέδιο διαχείρισης λιμενικών αποβλήτων από την λειτουργία του βιομηχανικού λιμένα όπως προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία που έχει ενσωματωθεί και στην Ελληνική.
20. Η ΜΠΕ θεωρεί με μέγιστη επιστημονική αφέλεια οτι τα υλικά λιθογόμωσης που θα προέρχονται από τα λειοτριβημένα (και ενεργά λόγω της λειοτρίβησης) υλικά της εξόρυξης, και με προσθήκη λίγου τσιμέντου, θα επαναφέρουν τις στοές στην προηγούμενη κατάστασή τους. Η απορροή όξινων υδάτων εμπλουτισμένων με βαριά μέταλλα θα είναι αντίθετα διαρκής και εντεινόμενη όσο θα εντείνεται η δημιουργία μηκύτων με την πάροδο του χρόνου που θα οξειδώνουν τα θειούχα σε θειικό οξύ. Εδώ εξάλλου υποκρύπτεται και η επιδίωξη για το μέλλον: θα πρέπει διαρκώς να παράγονται υλικά εξόρυξης για να ‘κλείνουν’ οι ‘πληγές’ του παρελθόντος.
21. Η ΜΠΕ δεν τεκμηριώνει πως θα εφαρμοστεί στη συγκεκριμένη περίπτωση η μέθοδος της ακαριαίας τήξης (flash melting) που προτείνεται για την εξαγωγή του χρυσού. Παγκόσμια πρωτοτυπία; Ή μια ακόμη προσπάθεια υπεκφυγής και εισαγωγής στα κρυφά του κυανίου που είναι τεκμηριωμένα φτηνή και αποδοτική μέθοδος; Αν η προτεινόμενη μέθοδος δεν τεκμηριωθεί επαρκώς τότε αιωρείται επικίνδυνα το εγκληματικό ενδεχόμενο να ‘ρημαχτεί’ κυριολεκτικά ο τόπος από κυάνιο.
Αν κύριοι σύμβουλοι θεωρείτε οτι τα στοιχεία που έχετε στη διάθεσή σας για να γνωμοδοτήσετε είναι ανεπαρκή, απλά εκφράστε την αδυναμία σας να γνωμοδοτήσετε.
Αν κύριοι σύμβουλοι θεωρείτε οτι τα στοιχεία που έχετε στη διάθεσή σας για να γνωμοδοτήσετε είναι επαρκή τότε έχετε δυο λύσεις:
ή να γνωμοδοτήσετε θετικά,
ή να γνωμοδοτήσετε αρνητικά.
Κάθε απόφασή σας, ούτως ή άλλως, φέρει την προσωπική σας σφραγίδα και ευθύνη.
Με τιμή Φίλοι της Βιώσιμης Ανάπτυξης από την Αρναία

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.